Het spreekuur wordt gepland per 15 minuten, dit is bedoeld voor 1 klacht.
Tijdens deze 15 minuten gebeurt er veel in korte tijd:
- De huisarts ziet uw dossier in
- U wordt uit de wachtkamer gehaald
- De huisarts stelt u vragen en doet zo nodig onderzoek
- De huisarts geeft u adviezen en voorlichting
- Schrijft indien nodig een verwijsbrief en/of een recept
- De huisarts spreekt een vervolgbeleid met u af
- Dit alles moet hierna zorgvuldig verwerkt worden in uw dossier in de computer
Heeft u meer tijd nodig?
Vraag dan om een dubbel consult. U kunt dan 2 klachten bespreken.
Het is niet mogelijk om meer dan 2 klachten op één moment te bespreken.
Om een consult zo goed mogelijk in te kunnen plannen vraagt de assistente vooraf aan de telefoon wat de reden is van uw komst. De assistente is hiervoor opgeleid om deze vragen te kunnen stellen. De assistente kan zo inschatten hoeveel tijd er voor een consult nodig is.
Daarnaast bepaalt de assistente de urgentie; moet de afspraak direct vandaag of kan het medisch gezien op een later tijdstip?
De doktersassistente heeft geheimhoudingsplicht.
Het kan ook voorkomen dat uw klacht eenvoudiger is dan gedacht en dat de assistente u zelf al voorziet van advies. Alle gegeven adviezen worden in uw dossier opgeschreven en gecontroleerd door de huisarts.
Uitlooptijd van het spreekuur voorkomen:
- De vraag “nu ik er toch ben…” kan dus helaas niet meer. U komt voor één klacht. Het is qua tijd onmogelijk om deze klacht ook nog in de geplande tijd te beoordelen.
- Spaar geen klachten op. Dit is medisch gezien niet verstandig. Uw klacht verdient de volledige aandacht van uw huisarts. Een “tussendoor klacht” bestaat niet.
Gezien de stijgende druk op de zorg en op uw huisarts vragen we u om hier gehoor aan te geven.